Kategorie
Moto i gadżeto

Czym są oktany?

I dlaczego tak naprawdę nie mają znaczenia?

Którą benzynę wlać do baku – ile to już razy każdy z nas stawał przed podobnym dylematem? Co jeśli zyskamy trochę mocy bez potrzeby modyfikacji silnika? Może ktoś z Was myśli, że jego autu należy się „lepsze” paliwo? A może spalanie 98-ki jest mniejsze i w końcowym rozrachunku uda nam się zaoszczędzić parę groszy?

Zacznijmy od ustalenia czym jest liczba oktanowa i jaki efekt jej wartość ma na działanie silnika. Mówi nam tylko i wyłącznie o tym, jak dużą skłonność do samozapłonu ma dane paliwo. Im jest wyższa, tym mniejsze są szanse na wystąpienie tzw. spalania stukowego, które ma wpływ na szybsze zużycie niektórych części silnika. Wyższa liczba oktanowa nie wiąże się z większą mocą uzyskiwaną przez silnik (kaloryczność 98-ki jest nawet nieco niższa!).

Wysokooktanowa benzyna jest właściwie potrzebna jedynie silnikom z wysokim stopniem sprężania (proporcją pomiędzy maksymalną a minimalną objętością cylindra). Dlatego też nie ma sensu lać jej do baku, jeśli nie zaleca tego producent, bo w efekcie zostawimy tylko więcej pieniędzy w kasie stacji.

Autorem zdjęcia jest walker_M.

Komentarze

W tym jest trochę racji ale też zatankowanie benzyny 98 oktanowej czy szczególnie 100 oktanowej (Shell V-power Racing) daje wyraźnie cichszą pracę silnika. Szczególnie, moim zdaniem, jest to wyczuwalne po uruchomieniu zimnego silnika. Co do właściwości trakcyjnych benzyny 95 i 98 oktanowej to tutaj chyba nie ma różnicy przy normalnym użytkowaniu samochodu. Jednak ja optuję za stosowaniem benzyny 98-oktanowej zamiast zalecanej do danego silnika 95-oktanowej. Niestety, u nas na stacjach benzynowych „zdarzają się” różne partie paliwa, z reguły jednak o parametrach niższych niż oficjalnie dopuszczane. Można więc przyjąć, z dużym prawdopodobieństwem, że w przypadku niedotrzymania normy przez benzynę Superplus 98-oktanową będzie jednak miała właściwości przeciwstukowe przynajmniej na poziomie paliwa 95-oktanowego wystarczającego dla większości silników benzynowych. Niestety, sam doświadczałem wielokrotnie sytuacji, że nieraz na benzynie 95-oktanowej samochód jeździ b. sprawnie, a nieraz jest mułowaty. Pomny tych doświadczeń, staram się jeździć wyłącznie na benzynie 98-oktanowej i stabilność pracy silnika jest stała. Dodam, że mój samochód jest wyposażony w silnik o dużej mocy i znacznej pojemności i dbam, może aż przesadnie o jego doskonały stan techniczny, co powoduje, że silnik pracuje absolutnie bezawaryjnie.

Roman, bardzo dziękuję za obszerny i rzeczowy komentarz. Masz rację, z jakością paliw na polskich stacjach bywa różnie, zwłaszcza na stacjach ze starymi i dawno nie czyszczonymi zbiornikami.

A co mam lać jak jest napisane na wlewie 95 lub więcej?
czy na 98 lub 100 będzie silnik lepiej pracował? jest do tego przystosowany?

Jeśli producent zaleca paliwo o liczbie oktanowej nie mniejszej niż 95 oktanów, to można spokojnie lać 95. Jeżdżąc na benzynie z wyższą liczbą oktanową tylko tracisz pieniądze.

Ponoć benzyna 98 ma lepsze właściwości czyszczące.
Tak naprawdę trzeba by wziąć dwa nowe, identyczne auta, przejeździć nimi w podobnych warunkach np. 150 tysięcy kilometrów, a potem je rozebrać i zobaczyć czy będzie w środku jakakolwiek różnica. A jeśli będzie – to czy cokolwiek ona zmienia ;)

Ja raz na 10 tankowań zalewam 98 – 10 zł na baku mnie nie zbawi – a „przedłużenie o 3 oktany co jakiś czas – bezcenne” :)

Nie dobrze. Kazdy skomentowal swoje odczucia. Reczywistosc jest taka, ze paliwo o wyzszej liczbie oktanow przeciwdziala spalaniu stukowemu. Kalorycznosc jest mniejsza, ale za to silnik w okreslonym trybie pracy jest bezpieczniejsy i pracuje stabilnie – przy czym w starszych silnikach po prostu dziala slabiej a w nowszych _prwdopodobnie_ lepiej. Ale marketing robi swoje…

Naoglądałem się reklam tych „sportowych” paliw i postanowiłem przetestować na swoim aucie. Akurat była 'głęboka rezerwa’ więc zajechałem na Orlen i wlałem ok. 40l paliwa VERVA 98. Przyznam się że nie spodziewałem się tak gwałtownej i tak odczuwalnej zmiany. Mianowicie auto zaczęło zachowywać się GORZEJ! niż na zwykłej orlenowskiej 95. Falowały obroty, nie przyspieszał tak jak powinien. Więc stwierdziłem że te paliwo nie do mojego auta.

Auto do testu: Mercedes C-Klasa W202 C280 z 1994r
Silnika: 2,8l rzędowy (R6) 193km
Model silnika: M104

Wiem od zaufanego pracownika stacji paliwowej że benzyna 95 ma w rzeczywistości mniej oktanów około 90–92.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *